Innsikter

4 tips for nettstedet: Øk trafikken på nettstedet og hold de besøkende engasjerte

Å ha et profesjonelt nettsted er nøkkelen til bedriftens tilstedeværelse på nettet. Det er bedriftens ansikt utad, som hjelper deg med å tiltrekke deg kunder, talentfulle søkere og forretningspartnere. Men hvis nettstedet ditt ikke har noen besøkende, er det utfordrende å holde bedriften relevant. Høres det ut som en kjent utfordring? Fortsett å lese!

Kategori Innholdsmarkedsføring
Dato 26. september 2024

I dette blogginnlegget får du fire grunnleggende tips til hvordan du kan få flere besøkende til nettstedet ditt og inspirere dem til å bli der lenger. Jo lenger de besøkende blir på nettstedet ditt, jo mer blir de kjent med og får tillit til merkevaren din. I det lange løp kan tilliten deres føre til økt omsetning. Les videre for å få tips til hvordan du kan øke trafikken på nettstedet ditt.

1. Optimaliser nettstedet ditt for søkemotorer

Målrett mot de riktige søkeordene:
Du må starte innholdsproduksjonen med å gjøre søkeordsundersøkelser. I utgangspunktet må du forstå hvilke ord målgruppen din bruker for å søke etter informasjon. Ifølge Google er innholdsrelevans en av de viktigste faktorene som brukes for å rangere søkeresultater. Så det er virkelig viktig for deg og din virksomhet.

Det finnes mange verktøy som kan gi deg en oversikt over hvilke søkeord målgruppen din bruker for å søke etter informasjon. En søkeordoversikt kan hjelpe deg med å identifisere hvilke ord du bør bruke i innholdet ditt for å dukke opp i søkeresultatene til målgruppen din.

Noen eksempler på søkeordsverktøy er Moz Keyword explorer, Semrush, Google Keyword Planner og Free Keyword Research tool, for å nevne noen.

En annen tilnærming er å brainstorme emner som målgruppen din er interessert i. For en bedrift som selger friluftsutstyr, kan relevante emner for eksempel være

Vandring

Camping

Klatring

Friluftsutstyr

Når du har listet opp de mest relevante emnene, skriver du dem inn i Google, ett om gangen. Nederst i søkeresultatene vil du se en seksjon som heter «Folk søker også etter», som forteller deg hva andre mennesker søker etter. Dette er Googles måte å forsikre deg om at dette er populære søk relatert til dette emnet.

Når du har testet hvert av temaene dine på Google, kan du innlemme søkeordene i innholdet ditt på en meningsfull måte.

Gjør det enkelt å lese innholdet ditt:
Hold det enkelt! Bruk et språk som alle kan forstå. For å øke
forståelsen av innholdet ditt, hold setninger og avsnitt på den korte
siden. Og sørg for å bruke en skriftstørrelse som folk kan lese.

Til slutt bør du alltid bruke overskrifter for å strukturere teksten. Overskriftene er også en mulighet til å inkorporere de relevante nøkkelordene du har funnet i søkeordsøket.

Bruk korte, beskrivende nettadresser
Har du noen gang besøkt et nettsted med en mistenkelig utseende URL fylt med tall og symboler? Det skriker ikke akkurat «legitim nettside».

Derfor er det viktig å tilpasse nettadressene dine ved å legge til de viktigste nøkkelordene i URL-sluggen (den siste delen av URL-en).

Non-descriptive URL: jsworldmedia.com/098214-eh9afhq8w7r/
New descriptive URL: jsworldmedia.com/øke-trafikken-på-nettstedet-ditt

2. Brukervennlig og oversiktlig navigasjon

Det finnes (nesten) ingenting verre enn å besøke et nettsted uten noen form for navigasjon eller brukervennlighet. Ved å gjøre det enkelt for besøkende å finne det de trenger, øker også sannsynligheten for at de blir værende lenger.

Her er noen tips for å sikre brukervennlighet:

Fokus på brukeropplevelsen: Gjør det enkelt å finne frem til innholdet gjennom en tydelig og intuitiv navigasjon.

Logisk struktur: Sørg for at kategorier og underkategorier av innhold er enkle å forstå.

Visuelle signaler: Bruk tydelige visuelle signaler som ikoner, etiketter osv. for å veilede brukerne – f.eks. et handlekurv-ikon for kjøp, en fremdriftslinje som viser brukeren de ulike trinnene i et påmeldingsskjema, eller en tydelig definert knapp for «send inn».

3. Bruk sosiale medier til å lede besøkende til nettstedet ditt

En måte å tiltrekke seg besøkende på er å bruke innlegg i sosiale medier med teasere for innholdet på nettstedet ditt. Led målgruppen din til nettstedet ditt med et løfte om relevant innhold som gir dem verdi på en eller annen måte (og hold det løftet).

Husk at du også må engasjere deg med følgerne dine på sosiale medier. Svar på kommentarer, gi en «like» hvis folk deler innholdet ditt, eller til og med arranger spørsmål og svar-økter der publikum kan få svar på de mest presserende spørsmålene de har om merkevaren din. Dette er også en mulighet til å legge inn en lenke til nettstedet ditt, når det gir mening.

Et annet alternativ er å bruke betalt annonsering på Facebook, Instagram og LinkedIn. Her kan du drive målrettet trafikk ved å velge mål for kampanjen, for eksempel lenkeklikk som omdirigerer besøkende til nettstedet ditt, og måle suksessen i etterkant.

4. Lag innhold som engasjerer de besøkende

Skriv godt innhold! Det kan virke opplagt, men det gjør det ikke mindre viktig.

Når du kjenner målgruppen din, kan du lage innhold som får dem til å bli værende på nettstedet ditt. Du kan for eksempel skrive blogginnlegg om temaer som målgruppen din er interessert i.

La oss bruke eksemplene fra søkeordsøket. Du vet nå at folk som googler fotturer, kanskje også er interessert i innhold om trekking vs. fotturer. Dette er et godt utgangspunkt for å lage et blogginnlegg om forskjellen mellom de to aktivitetene, og hvilket utstyr som trengs for hver av dem. Du kan også skrive et innlegg om de mest populære eller vakre turstiene i din region eller ditt land.

Føler du deg overveldet? Vi skjønner det! Derfor tilbyr vi nå kommunikasjonspakken ProWeb, som gir deg en ny nettside som lever opp til alle moderne krav til en nyttig og effektiv nettside.

Les mer her om hvordan vi kan hjelpe deg med å øke din tilstedeværelse på nettet.

Mer innsikt som dette

Dive into some of our other insights and find inspiration for your marketing efforts.

Koble deg til oss!

Følg oss på LinkedIn for å holde kontakten. Få verdifull innsikt for å ta markedsføringen deres til et nytt nivå, og vær oppdatert på nye muligheter for karrierevekst.