Innblikk
Historiefortelling: Slik får du innholdet ditt til å leve lykkelig alle sine dager
Lei av kjedelig og uinspirert innhold? Historiefortelling er det magiske verktøyet som kan løfte innholdet ditt, holde på publikums oppmerksomhet og feste seg i deres hukommelsen.
Er du også lei av uinspirert og kjedelig innhold? Vi skjønner det, det er vi også! Hvis du er tom for magiske ideer for å presentere merkevarens verdi eller et nytt produkt, er det lettere å hoppe over den kreative utfoldelsen og bare få det overstått. Det skjønner vi også. Men bare hør på oss – det finnes et verktøy som kan hjelpe deg med å styre unna fallgruven som er det meningsløse «men-vi-må-legge-ut-noe»-innholdet. Historiefortelling
Historiefortelling er ditt verktøy for å løfte innholdet ditt og holde på publikums oppmerksomhet. Når historiene dine er sterke og personlige, skiller de deg fra alle andre merkevarer (og AI-verktøy). Og de fester seg i minnet til kundene dine – det er en vinn-vinn-situasjon.
Trenger du fortsatt en grunn til å begynne å fortelle historier?
Her er tre fra Forbes:
- Hjelper deg med å skille deg ut
I en tid med innholdsrot er det opp til deg å fange oppmerksomheten til publikum. Hvis du ikke vil at de skal skumme gjennom innholdet ditt, må du sørge for at det er kreativt for å fange leserens oppmerksomhet. - Bygger tillit
En måte å vise at du bryr deg på, er å fortelle historier som tar opp saker som ligger forbrukerne på hjertet. Når du viser at du har deres beste i tankene, begynner publikum å stole på deg. Du kjøper ikke tillit, du gjør deg fortjent til den. - Føles mindre aggressiv
Helt ærlig? Ingen liker et hardt salg. Ved å levere budskapet ditt og forholde deg til publikum gjennom historier om deres største bekymringer eller drømmer, blir du mindre påtrengende og det er mer sannsynlig at du tiltrekker deg forbrukere .
En fenomenal måte å fortelle en historie på er å bruke video, og du kan lese mer om mulighetene som følger med formatet i denne artikkelen her.
Når du stirrer på den blanke siden foran deg …
Det krever øvelse, og vi sier ikke at det er enkelt, men det er ganske virkningsfullt. Tenk på din egen erfaring med innhold – hva slags historier får deg til å tenke, varmer hjertet ditt, holder deg hektet eller til og med til å handle? Det er de gode historiene som fester seg, ikke sant?
Det finnes en overflod av muligheter for deg og innholdet ditt når du drysser litt historiefortelling på toppen. Så les videre for å finne ut hvordan du kan lage appetittvekkende og deilig strøssel til innholdet ditt.
Som de fleste oppgaver blir de mer konkrete når det foreligger en plan. Så her er noen tips til hvordan du kommer i gang med historiefortelling.
Ifølge HubSpot er det fem nøkkelkomponenter i en god historie.
- Karakterer
Karakteren i en historie danner forbindelsen mellom historiefortelleren og publikum. Bruk en karakter som publikum kan identifisere seg med, slik at de er mer tilbøyelige til å handle på oppfordringen din. - Konflikt
De aller fleste gode historier har en eller annen form for konflikt. En konflikt kan skape en følelsesmessig forbindelse mellom publikum gjennom relaterbare opplevelser. Derfor handler en historie ofte om hvordan hovedpersonen overvinner en hindring eller utfordring. - Struktur
Hvis du vil at publikum skal fortsette å lese, må du fortelle historien din i en noenlunde naturlig flyt – en begynnelse, en midte og en slutt. Bruk plottet ditt til å strukturere historien, og sørg for at du deler historien inn i seksjoner, slik at den blir lettere å lese. - Innstilling
Hvordan publikum oppfatter og forstår historien din, påvirkes i stor grad av konteksten. Innstillingen kan hjelpe deg med å kommunisere verdiene og målene til karakteren din, endre tonen i samtalene og handlingen. Det fungerer også veldig bra for «Show it, don’t tell it». - Avslutning
Pakk det sammen! Alle gode ting har en ende, og det har historiene dine også. Sørg for at historien avsluttes på en måte som inspirerer publikum til å følge opp oppfordringen din.
Det er definitivt en prøve-og-feile-prosess. Når det gjøres riktig, hjelper historiefortelling deg med å skape historier som skiller seg ut og reserverer en plass i kundens minne. Vi jobber med historiefortelling hver dag ved å gi liv til kundenes historier gjennom videoer og interaktive brosjyrer. Historiefortelling er en av våre viktigste superkrefter for å tiltrekke oss flere kunder.
Så grip fatt i penn og papir og bruk superkraften din til å begynne å fortelle historier!
Mer informasjon som dette
Ta et dypdykk i vår samling av nyttig innsikt og finn inspirasjon for markedsføringssatsningen deres.
20 kreative teknikker for gjenbruk av innhold for maksimal effect
Ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt. Du kan forvandle innholdet ditt til nye formater, innstillinger, kanaler, former og størrelser for å få mest mulig ut av tiden og ressursene dine. Men hvor skal du begynne? Ta en titt på disse 20 kreative teknikkene som kan hjelpe deg med å omforme eksisterende innhold […]
Les merSeks videometrikker å se etter
Markedsføringsverdenen er i rask endring, og det samme er måten videoer konsumeres på. Med forbrukernes endrede forventninger følger også endrede krav til markedsføringsarbeidet ditt. Forbrukerne stoler i økende grad på videoer av anmeldelser, utpakking og produktdemonstrasjoner når de oppsøker merkevaren din. Ifølge undersøkelser ser 66% av forbrukere ser video innhold når de vil lære mer om en […]
Les merHvordan få mest ut av din innholdsmarkedsføring?
Du bruker menger av tid på å produsere alt dette bra innholdet. Kanskje du sender ut nyhetsbrev og deler det på sosiale medier. Men så? Ingenting skjer med det – noen sinne. Hva hvis noen av dine følgere ikke får med seg ditt episke innhold? Eller at nyhetsbrevet var direkte sendt til søppelkassen bare fordi […]
Les merKoble deg til oss!
Følg oss på LinkedIn for å holde kontakten. Få verdifull innsikt for å ta markedsføringen deres til et nytt nivå, og vær oppdatert på nye muligheter for karrierevekst.