Innblikk
5 mini-øvelser for å samkjøre den interne og eksterne kommunikasjonen deres
Hvis salgsteamet ditt beskriver bedriften på en annen måte enn på hjemmesiden og/eller i annet markedsføringsmateriale, har du et problem. Men det er ingenting å bekymre seg for – det kan du få orden på. Dykk ned i dette blogginnlegget og få fem praktiske øvelser for å få øye på avvik og samkjøre dine interne og eksterne budskap på nytt.

Det å samkjøre den interne og eksterne kommunikasjonen handler ganske enkelt om å sørge for at fortellingen som gis innad i bedriften, stemmer med den som gis til verden. Hjemmesiden, brosjyrene, salgspresentasjonene og annet markedsføringsmateriale representerer bare merkevaren din på overflaten. Resten kommer fra de ansatte dine.
Hvordan? Fra måten de snakker om bedriften din på. Måten de beskriver verdiene dine på. Måten de svarer på hverdagsspørsmål på.
Når interne og eksterne budskap ikke er samkjørt, derimot, skaper det forvirring hos kunden. Ett øyeblikk leser de én ting, det neste hører de noe annet. Og her er problemet: Forvirring er tillitens fiende.
Og der det ikke finnes tillit…vel, hvem vil kjøpe fra eller samarbeide med noen de ikke har tillit til? Ingen. Det er derfor det er så viktig å samkjøre intern og ekstern kommunikasjon.
Så hvordan finner du ut om det finnes avvik mellom din interne og eksterne kommunikasjon? Du trenger ikke lete lenger – vi har satt sammen en rask selv-evaluering som du kan gå gjennom her 👇
REALITETSSJEKK
Øvelse 1: Sjekk om det er et generelt felles grunnlag
Start med denne raske mini-evalueringen for å finne ut om dere alle er på felles grunn eller om det er tegn til avvik mellom intern og ekstern kommunikasjon. Den er svært praktisk – derfor trengs ingen forberedelse.
Bruk denne enkle trinnvise veiledningen for å sjekke om det er felles grunn:
- Velg 3-5 kolleger.
- Spør dem: «Hvordan ville du forklare hva vi gjør og hvorfor det er verdifullt – på ett minutt?»
- Skriv ned det de sier..
Dette er en rask men meget effektiv test å utføre. Hvorfor? Fordi når du bruker denne informasjonen til øvelse 3, viser den nesten alltid hvor det er avvik i kommunikasjon (hvis det er tilfelle).
Øvelse 2: Realitetssjekk med kolleger som har med kunder å gjøre
Teamene som har med kundene å gjøre, kjenner målgruppene dine best. De hører innvendinger, spørsmål og reaksjoner lenge før de dukker opp i analysene dine.
Utnytt det ved å gå gjennom denne praktiske «frontlinjetesten»:
- Velg 3-5 kolleger fra salg og/eller support.
- Spør dem:
- «Hva er det kunder spør om nå som de ikke spurte om for seks måneder siden?»
- «Hvilke egenskaper eller nytteverdier reagerer kunder positivt på?»
- «Hvilke innvendinger oppstår oftest – og hvordan svarer du på dem?»
- Skriv ned det de sier.
Denne testen viser sprikene mellom markedsføringspåstandene dine og innvendinger fra virkeligheten. Husk imidlertid at du leter etter mønstre, ikke perfekt ordlyd. Når lignende spørsmål og innvendinger dukker opp blant flere kolleger, har du funnet områdene du skal prioritere.
Øvelse 3: Evaluer materialet ditt fra en kundes perspektiv
Dette er sammenligningstrinnet. Samle derfor notatene dine fra øvelse 1 og 2, for øvelse 3 hjelper deg å identifisere om det er materialene dine eller den interne kommunikasjonen som må oppdateres.
Prøv denne materialesjekken i 5 trinn:
- Les forsiden på hjemmesiden din høyt.
- Les sentrale deler av brosjyren din, salgspresentasjonene dine eller andre markedsføringsmaterialene dine.
- Sammenlign det med ordlyden som ble brukt av kollegene dine i øvelse 1 og 2.
- Hva som skal sammenlignes:
- Beskriver de de(n) samme kjerneverdien(e)?
- Bruker de de samme uttrykkene som dere bruker eksternt?
- Legger de vekt på de samme sterke sidene dere fremmer i materialene dine?
- Er ansattes forklaringer enklere eller mer komplisert enn de eksterne budskapene?
- Gir interne team løfter som materialene dine ikke kan levere på (eller motsatt)?
- Noter hvor språket, påstandene eller prioriteringene dine ikke er samkjørt.
- Finn ut om det er de eksterne materialene dine eller den interne kommunikasjonen som skal oppdateres.
- Tips: Vurder om:
- Teamet ditt snakker allerede om nye behov hos kunder ➡️ Oppdater materialene dine så de avspeiler dette.
- Materialene dine er oppdatert, men teamet bruker dem ikke ➡️ Forsterk budskapet internt.
Nå har du «diagnostisert» hvor det finnes avvik og bestemt hvor oppdateringer skal gjøres – high five 🙌. La oss nå ta det et skritt videre.
Følg de neste øvelsene for å sette opp enkle prosesser som hjelper deg å fange opp avvik i fremtiden mellom intern og ekstern kommunikasjon før de skaper for stor forvirring.
PÅGÅENDE SAMKJØRING
Øvelse 4: Lag et felles jukseark for budskap
For å sikre at alle er på samme side internt, er et delt jukseark veien å gå. Men stopp opp et øyeblikk før du avviser dette – med tanke på at det involverer laaange og kjedelige merkevaredokumenter. Det gjør det ikke!
Et jukseark for budskap er et enkelt verktøy teamet ditt kan bruke hver dag for å holde seg konsekvent. Den er kort og konsist for å sikre at den faktisk er nyttig for teamet ditt.
Her er noen forslag til hva du skal ta med i juksearket for budskap:
- Et kjernebudskap i én setning
- En kort salgstale
- De 3-5 fordelene kundene er mest opptatt av
- En enkel terminologiliste
- Oppdatert formulering for produkter, tjenester eller løsninger
Del den med hele teamet og ta 5 minutter til å gå gjennom den i et møte. Dette jukseark hjelper alle å beskrive organisasjonen din på samme måte – uten å skripte eller begrense dem.

Tips for å holde den levende:
- Begrense den til én side.
- Legg den et sted der alle kan finne den (ikke bortgjemt i mapper).
- Oppdater den hver gang dere oppdaterer materialene eller prioriteringene dine.
- Bruk den som en del av onboardingen av nye kolleger.
Øvelse 5: Bygg inn samkjøring i den månedlige arbeidsflyten din
Dette trinnet kan gjøre en enorm forskjell (så ikke hopp over det). Det er her du gjør et éngangsprosjekt til en pågående vane med å samkjøre. Det gjør også jobben din med å holde ting samkjørt, så mye enklere.
Sett opp disse enkle månedlige rutinene:
- Legg til en «budskapssynkronisering» på fem minutter til teammøtene dine.
- Oppfordre team til å flagge avvik når de får øye på dem.
- Spør salgsavdelingen én gang i måneden: «Hva har kunder sagt i det siste?»
- Oppdater kolleger når markedsføringsmaterialer endres.
- Gå gjennom ett materiale hver måned i stedet for å vente et år.
Disse mikrorutinene forhindrer at små avvik blir til store uforeneligheter – og sparer deg for mye arbeid senere.
Begynn å styrke merkevaren din fra innsiden
Der har du det. Praktisk tips for å få orden på samkjøringen din av intern og ekstern kommunikasjon.
Når du gjør dette til en del av din daglige rutine, blir du klar over hvor enkelt det virkelig er å samkjøre. Du må bare forsikre deg om at fortellingen du deler internt, stemmer med det du forteller eksternt. Og når teamet ditt og materialene dine forsterker det samme budskapet, vil kundene merke det.
Og ja, det er da tillit vokser raskere.
Mer informasjon som dette
Ta et dypdykk i vår samling av nyttig innsikt og finn inspirasjon for markedsføringssatsingen deres.
20 enkle ideer til innhold på sosiale medier du kan bruke i dag (med eksempler)
Har du noen gang åpnet appen for sosiale medier, holdt musepekeren over «Nytt innlegg»… og ingenting skjedde? Vi skjønner det. Selv de beste teamene har dager med blank skjerm. Det er fristende å lukke appen og prøve igjen neste uke – men den stillheten bygger seg opp over tid. Jo mindre folk ser deg, desto […]
Les mer
4 website tips: Boost website traffic and keep visitors engaged
I dette blogginnlegget får du fire grunnleggende tips til hvordan du kan få flere besøkende til nettstedet ditt og inspirere dem til å bli der lenger. Jo lenger de besøkende blir på nettstedet ditt, jo mer blir de kjent med og får tillit til merkevaren din. I det lange løp kan tilliten deres føre til […]
Les mer
Hvordan få mest ut av din innholdsmarkedsføring?
Du bruker menger av tid på å produsere alt dette bra innholdet. Kanskje du sender ut nyhetsbrev og deler det på sosiale medier. Men så? Ingenting skjer med det – noen sinne. Hva hvis noen av dine følgere ikke får med seg ditt episke innhold? Eller at nyhetsbrevet var direkte sendt til søppelkassen bare fordi […]
Les mer